기찻길과 우주왕복선 (Railroads and Space Shuttles)
기찻길과 우주왕복선
[번역 : 일수거인 050807]
미국 철도의 표준규격(두 레일 사이의 간격)은 4피트 하고도 8과 2분의1 인치이다. 그거 참 희한한 숫자다. 어째서 하필이면 그런 칫수를 사용하게 된 것일까?
그것은 영국이 철도건설에 썼던 방식이고, 미국 철도는 영국에서 이주해 온 사람들에 의하여 건설되었기 때문이다.
그러면 영국 사람들은 어찌하여 철도를 그런 식으로 건설하였을까?
그건 철도가 생기기 이전에 광산에서 광물 운반용 선로를 놓았던 사람들에 의하여 최초의 기찻길이 건설 되었고, 그게 그들이 써먹던 규격이기 때문이다.
그러면 "그들"은 왜 그런 칫수를 사용했던 걸까?
그건 그 사람들이 짐마차를 만들면서 양쪽 바퀴의 간격을 맞출 때 사용했던 바로 그 잣대와 도구들을 써서 광석운반 선로를 깔았기 때문이다.
좋았어! (그런데) 마차들은 어이하여 그처럼 특이하게 괴상한 바퀴 간격을 적용하였던 것일까?
글쎄, 만약 그 간격을 변경하려 했다면, 영국의 어떤 유서 깊은 장거리 도로들을 달릴 때 마차 바퀴들이 부서져버렸을 것이다, 왜냐면 그게 (길 위에 패인) 바퀴자국의 간격이니까.
그럼 그런 오래된 패인 길들은 누가 만든 건가?
유럽 (및 영국)에서 초기의 장거리 도로들은 로마제국이 군대 이동을 위하여 건설하였다. 그 도로들이 지금껏 사용되어온 것이다.
그 도로들 위의 움푹 패인 바퀴자국들은?
최초의 바퀴자국들은 고대 로마의 전차[戰車 : 전쟁에서 말 두 필이 끈 2륜 마차 = 역자 주]들이 만든 건데, 다른 사람들이 모두 자기네 마차 바퀴가 망가질까 염려하여 거기에 딱 맞춘 것이다. 그 전차들은 로마제국이 만든 것이므로, 바퀴 간격이란 것들이 모두 비슷하였다. 4피트 8.5인치라는 미합중국 철도 규격은 고대 로마제국의 전차 규격에 그 기원을 두고 있는 것이다.
규격과 관료정치는예나 지금이나 막강하다.
그래 이제 규격에 대한 설명을 듣고 보니 혹시 말 궁둥이가 그 규격을 제공한 것이 아닐까 생각될 텐데, 아마 그 생각이 정확히 옳을 것이다, 왜냐면 로마제국 전차들의 폭은 말 2 필의 엉덩이가 간신히 통과할 수 있게 만들어졌기 때문이다. 그러므로 당초의 의문에 대한 답이 나왔다.
이제 이야기를 좀 비틀어 보자..........
철로규격과 말 궁둥이에 관한 이야기가 흥미롭게 확장된다. 우주왕복선이 발사대에 얹혀 있는 장면을 보면 주 연료탱크의 양 옆에 두 개의 커다란 추진 로켓이 붙어있다.
이들을 고체로켓추진체(SRB)라고 부르는데, Thiokol이라는 회사가 유타 주에소재한 공장에서 제작한 것이다. SRB를 설계한 엔지니어들은 그걸 좀더 두툼하게 만들고 싶었지만, 공장에서 발사 현장까지는 열차로 운반해야하였다. 그 철로는 산맥 속의 한 터널을 통과하게 되어 있다. 그 터널 폭은 철로 폭보다 아주 조금 넓게 되어 있으므로 대략 말 두마리 엉덩짝 넓이가 된다.
고로, 논란의 여지가 없는 세계 최첨단 운송시스템의 주된 설계특성은 2천 년도 더 되는 옛날에 말 궁둥짝 폭에 의하여 결정된 것이다!
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Railroads and Space Shuttles
The US standard railroad gauge (distance between the rails)is 4 feet, 8.5 inches. That's an exceedingly odd number.
Why was that gauge used?
Because that's the way they built them in England, and the US railroads were built by English expatriates.
Why did the English build them like that?
Because the first rail lines were built by the same people who built the pre-railroad tramways, and that's the gauge they used.
Why did "they" use that gauge then?
Because the people who built the tramways used the same jigs and tools that they used for building wagons, which used that wheel spacing.
Okay! Why did the wagons have that particular odd wheel spacing?
Well, if they tried to use any other spacing, the wagon wheels would break on some of the old, long distance roads in England, because that's the spacing of the wheel ruts.
So who built those old rutted roads?
The first long distance roads in Europe (and England) were built by Imperial Rome for their legions. The roads have been used ever since.
And the ruts in the roads?
The initial ruts, which everyone else had to match for fear of destroying their wagon wheels, were first formed by Roman war chariots. Since the chariots were made for (or by) Imperial Rome, they were all alike in the matter of wheel spacing. The United States standard railroad gauge of 4 feet, 8.5 inches derives from the original specification for an Imperial Roman war chariot.
Specifications and bureaucracies live forever.
So the next time you are handed a specification and wonder what horse's ass came up with it, you may be exactly right, because the Imperial Roman war chariots were made just wide enough to accommodate the back ends of two war horses. Thus, we have the answer to the original question.
Now the twist to the story..............
There's an interesting extension to the story about railroad gauges and horses' behinds. When we see a Space Shuttle sitting on its launch pad, there are two big booster rockets attached to the sides of the main fuel tank.
These are solid rocket boosters, or SRBs. The SRBs are made by Thiokol at their factory at Utah. The engineers who designed the SRBs might have preferred to make them a bit fatter, but the SRBs had to be shipped by train from the factory to the launch site. The railroad line from the factory had to run through a tunnel in the mountains. The SRBs had to fit through that tunnel. The tunnel is slightly wider than the railroad track, and the railroad track is about as wide as two horses' behinds.
So, the major design feature of what is arguably the world's most advanced transportation system was determined over two thousand years ago by the width of a Horse's Ass!